söndag 31 maj 2009

Hip Hurra- kyriakos!

Idag är det Pingstdagen, dvs kyrkans födelsedag. Tänk att kyrkan överlevt alla dessa år! Med kyrkan menas då, alla människor och inte några byggnader. I Nya Testamentets grundtext används det grekiska ordet ”Kyriakos” för kyrkan. Ordet är ett adjektiv och kommer från Kyrios, som betyder Herre. Kyriakos betyder alltså Herrens, ”herrlig”. (=tillhör Herren) 
Kyrkan är då alla som tillhör Herren Jesus Kristus. Kyrkan består av dig, mig och alla som vill tillhöra Jesus Kristus!
Tänk att den överlevt:Trots den tidiga osämjan om vem Jesus egentligen var. Trots den tidiga splittringen i öst - väst och hela den fortsatta splittringen. Trots alla korståg och maktgalna människor i alla tider. Trots alla förtryck av människor som är trasiga och utanför. Trots att vi ofta glömt att dela med oss, glömt att skapa fred och kärlek. Trots att vi inte gett barnen en plats i kyrkan, fastän Jesus visade på dem som föredöme. Ja, tänk att kyrkan överlevt, trots att vi hela tiden misslyckats och glömt vårt uppdrag. 
Men, Gud tror ju på oss människor. Han gav oss uppdraget att vara kyrka och han andas Helig Ande på oss; till liv, kärlek och tjänst. Ta emot och ge vidare!
Det är Gud själv som både ger oss uppdraget och utför det. Dock har han valt att göra det genom oss människor. Det är en fantastisk och älskande Gud vi har. Tillsammans är vi "kyriakos", vi tillhör Herren. Måtte det synas och kännas!!!
Idag i gudstjänsten bad vi en överlåtelsebön:
Gud, hos dig finns alltid rum för mig

Hos dig lämnar jag

allt som brustit och blivit trasigt i mig

all min skuld och skam

min rädsla för att inte räcka till

Hjälp mig att andas in din förlåtelse

och kärlek

och andas ut allt det trasiga i mig

Tack att du andas helig ande på mig

till liv och glädje så att jag vågar vara mig själv

och ge rum för mina medmänniskor. Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar