fredag 15 maj 2009

Die karamelle och Tomas tvivlaren

Det är så mycket som rör sig i huvudet - i tanke och känsla- att jag idag känner mig helt matt. Inte minst alla hopblandningar av språk- tyska, danska, svenska och engelska. Igår när vi var på McDonalds försökte T komma på vad karamellsås hette på engelska eller tyska och frågar: hur säger man karamell, varpå W lyser upp och svarar: Die karamelle!! Jamen det är ju fantastiskt att vi har samma ord för de mest elemäntära sakerna i livet!
Idag har vi haft ett "europamöte" med Dr Parks ( det är väldigt viktigt med alla titlar i USA har jag förstått.). Nästa vecka ska vi ha ett första möte med honom kring projektet, men detta får inte de amerikanska studenterna veta. Så säg inget till dem är ni snälla ; )  
I natt vaknade jag och gick helt igång med  Joh 20 där lärjungen Tomas ber att få sticka händerna i såren på Jesus, annars kommer han inte att tro på att Jesus är levande och uppstånden från döden. Jesus kommer och han får göra det. Jag skrev en hel predikan i huvudet kring detta med att också Jesus som uppstånden har såren kvar. Han har såren kvar. Ni anar inte vad detta betyder för mig. Eller också fattar ni det. En del av er gör det.
Kära församling, ni kommer säkert att få höra mer om Jesus och såren inom det närmaste...
Idag har lektionerna handlat om Paulus: authority and power. Jag kanske är tjatig, men oj vad jag lär mig mycket!  
Vi har också fått våra "Post-class" uppgifter. Det är ganska mycket arbete som ska göras och lämnas in senast 3 juli. För att dessa uppgifter ska kunna göras kommer jag att arbeta tillsammans med några i församlingen. Uppgifterna handlar nämligen om att forma vår historia och kunna presentera den. Bra, va?
 I eftermiddag åker vi in för att shoppa - framförallt till er H och G - för att jag älskar er! 
Imorgon blir det turistande med allt man bara måste se; museer, Vita Huset osv. Här är väldigt varmt och fuktigt idag, men det är sommar!!!

4 kommentarer:

  1. Säg till när du ska hålla den predikan så ska jag övervinna min motvilja mot fler kyrkor och komma och lyssna! Stor kram från Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hej Syster!
    Roligt att resan gått bra och att det verka funka för dig. Snart halvtid tiden går fort... Ha det bra, familjen hälsar samt mor och far

    Henry

    SvaraRadera
  3. Kære Ingrid! Du,og dine medstudenter ønskes alt godt med studierne og opholdet i DC. I mogen meget tidligt drager jeg til Spanien, for at vandre en uge med min søster - der til daglig er pastor i Memphis TN! Derfor ingen blog-kommentarer fra mig. Men du har ret - det er fantastisk, at Han har sårene med sig ind i evigheden!

    SvaraRadera
  4. Du verkar ha ett omväxlande liv, minst sagt. Med så mycket input kan man väl undra vad som blir output. Men det ger väl sig så småningom. Du och E är lyckligt lottade som har fått den här chansen. Är säker på att det kommer något mycket gott ut ur det, både för er själva och för era församlingar - och era samfund!

    SvaraRadera