torsdag 21 maj 2009

The horse on the balcony


Idag har det varit varmt, ca 26 C. Inne i klassrummet får man ändå sitta med koftan på. För här skulle man aldrig drömma om att öppna ett fönster om det blir för varmt- nej, men fullt brass med AC!!! Hujedamej, som Anton (Emil i Lönnerbergas pappa) skulle sagt. 
Temat idag har varit hur ledarskapet påverkar beroende på kontexten; Hur samhället ser ut, hur församlingen ser ut.m.m
 Ni vet, uttryck som "så har vi alltid gjort". Vad står de för egentligen?
I en bok som vi läste före kursveckorna så beskrivs vikten av, att som ledare, "get on the balcony". Det är när man är där som man kan se allt på lite avstånd, få perspektiv och förstå vad som händer. Det optimala som ledare är att vara växelvis "on the dancefloor" och on the balcony". Jag tror jag tillbringat för mycket tid "on the dancefloor"...
Vi har också haft ett "hemligt europeiskt" möte med Dr Parks angående vårt slutarbete. Tanken är att vi ska börja fundera redan nu vad vi vill skriva om. Själv tänker jag mycket på kulturen i våra församlingar som ofta mest är som en förening/klubb, med medlemskap och där alla förväntas tycka lika och vara lika. Att vara kyrka och församling är något annat och så mycket mer än det. Kanske vill jag skriva något kring detta, inför den nya kyrkan. Jag vet verkligen inte. Därför tänkte jag fråga er som läser: Kan ni inte komma med lite förslag? 
Ikväll har vi varit ute nästan hela "klassen" och ätit middag. Det var kul att träffas och lära känna varandra lite bättre. Sist i kväll tog E och jag en promenad och jag kom äntligen ihåg att fotografera John Wesley. Kanske hans ledarskapsuttryck var "get on the horse"?
Snälla, glöm inte att komma med förslag vad jag ska skriva om i mitt slutarbete

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid!
    Torsdagmorgon här och strax åker jag med Raggo till Limhamn. Jag är ju "bara" med som tillresande i år, men hoppas ändå få en syl i vädret om det skulle behövas!:-)
    Allt gott önskas er denna sista helg.
    Vi ses
    (Ps. hälsa den där E (för jag tror jag vet vem det är!);-)

    SvaraRadera