onsdag 20 maj 2009

Renewed vision


Idag har allt kretsat kring ledarskap. Det som varit så bra med undervisningen idag är att Wheems på något märkligt sätt, får oss att reflektera över oss själva. Han har inget rasande föreläsningstempo, men han sätter igång många tankar i mig. Jag funderar på hur jag varit som ledare, hur jag skulle vilja vara och huruvida mina ledare varit goda ledare eller inte. 
Det är utmanande och gott att höra. Här beskrivs ett ledarskap som inte finns i Metodistkyrkan i Sverige överhuvudtaget. Jag säger det inte för att skjuta på någon för jag är själv en del av ledarskapet. Men det är ändå märkligt att tänka varför det kan ha blivit så här. Och jag kan känna en sorg över det. På bilden ovan ser ni redovisning av ett grupparbete vi hade kring "Who are leaders? och What is leadership?
Istället för att gå in på gemensam framtids blogg och reta upp mig, gick jag igår in på Metodistkyrkan i Sveriges, Missionskyrkans och Bapistsamfundets hemsidor. Bla gick jag in för att kolla på respektive årskonferens program. Förutom seminarier kring gemensam framtid så blev jag lite beklämd. Allt är så fruktansvärt introvert och handlar bara om oss själva. Blir det JA på lördag, får vi verkligen se till att det inte blir en sammanslagning av tre samfund, utan en ny kyrka. En kyrka för dagens människor och dagens samhälle- och inte de människor och det samhälle som var på 50-talet.
De tankar som virrat runt i huvudet idag är ändå mest min egen församling. Jag har arbetat i  församlingen snart i två år och börjar komma in i arbetet. Under ett och ett halvt år har vi haft glädjen att hälsa 17 nya medlemmar, vilket ju faktiskt är en stor del av församlingen. Så väldigt mycket är bra och på gång. Vi har vår vision och arbetar efter den. Idag tänker jag på hur Wheems talar m vikten av en "renewed vision"- kanske är våra fyra ord: öppen-tydlig och vila-växa en del av den? 
Ja, mycket surrar i huvudet och hjärtat med all ny kunskap. Förövrigt har jag känt mig lite krasslig idag - men imorgon är en annan dag... Fylld av ny kunskap, bara för mig att ta emot!
Till sist en särskild hälsning till alla er som ska rösta på lördag: Det finns en teologi som beskriver en Gud som tror på människan och som både befriar och bemyndigar människan. 
En Gud vars kärlek i oss får oss att växa och mogna! Säger vi nej, kommer den teologin förmodligen att försvinna. Det vore kanon om fler fick del av den, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Om jeg kunne rösta var det et ja til en ny kirke med metodismens teologi, som i mine øjne er den bedste teologi nogensinde formuleret

    Thomas Risager, Odense Danmark

    SvaraRadera
  2. Hej Ingrid!
    På väg till KK09 nu. Delar din uppfattning om introvert-extrovert. "Hur skulle Jesus gjort", som vår systerkyrka HCC ser det. Många tankar om ledarskap som vi kan samtala om när du kommer hem. Guds välsignelse dina återstående dagar i Washington!

    SvaraRadera