torsdag 14 maj 2009

Bibliodrama och tomatsås

På eftermiddagen igår gjorde vi ett Bibliodrama ur Josua 2. Jag gillar bibliodrama och kastar mig gärna in i det. Mer säger jag inte här om detta. Middagen i förrgår åt jag på  TexMex restaurang tillsammans med några amerikanska kvinnor, och långa generalkonferens diskussioner. 
Igår hade E och jag en isolerad Blekinge- Smålandkväll, med traditionell student mat (= pasta med tomatsås). Kvällen blev mycket sen. Vi har så mycket att prata om... Kommer vi någonsin att ha pratat färdigt? Jag tror inte det.
Idag har vi avancerat till NT i undervisningen. Det handlar om ledarskapet hos Jesus och Paulus. 
Vi har ny lärare och haft lite mer samtal och diskussioner i smågrupper. Det är verkligen stor kulturell skillnad i våra församlingar och sammanhang jämfört med amerikanska. E och jag har ju dessutom ett Missionskyrkeperspektiv. Det är också märkligt och en befrielse, att det inte är någon som tycker det är konstigt att jag är metodist, men pastor i ett annat samfund. 
Det känns bra inför gemensam framtid- och kanske lärorikt för en och annan metodist i Sverige (som förmodligen inte läser denna blog). Det känns lite som att jag kommit in i rutinerna på dormitory och undervisningen och hela livet här. Även om det är tufft ibland att sitta sju timmar per dag och lyssna på ett annat språk, hinna både reflektera och anteckna. Men det är ruskigt roligt:) Jag har också varit på Cooksbury och tittat på böcker- men hjälp vad många jag vill köpa. Jag avvaktar att gå dit igen. Ikväll blir det en skandinavisk kväll på McDonalds!!!

4 kommentarer:

  1. Hej Ingrid, jag ser fram mot många söndags förmiddagar med bibliodrama...(inte så mycket tomatsås). Det låter som att du har det bra - det är bra! Massor av hälsningar från Kerstin

    SvaraRadera
  2. Att vidga sina vyer är aldrig fel. Du och E är previligierade!
    Jag gillar psalmen "Öppnade ögon, Herre mig giv..."

    SvaraRadera
  3. en ide med bog-køb er, at skrive ned hver gang du ser en bog du MÅ eje. Og så først købe ind til sidst. Så bliver der lidt mere perspektiv på impulskøbene. Egentlig burde det være forbudt at sælge bøger, uden at der følger boghylder med.

    SvaraRadera
  4. "Kommer vi någonsin att ha pratat färdigt?" Tänk den dag när ni plötsligt säger: Nu har vi inget mer att säga varandra!! :-)) (tror inte det...)
    Kan ni tänka er att även jag varit på kurs på Wesley Seminary i W.DC?!! För 15 år sedan! ja...det kan ni säkert tänka er... ;-)

    Fortsätt att ha det gott!

    SvaraRadera