måndag 25 maj 2009

Teologi är en hjälp

I debatten inför att bygga en ny kyrka har ordet "teologi" alltför mycket använts som ett slagträ. "Vi vill inte ha någon teologi!" eller "Akta dig för teologin, den gör att du tappar tron!" 
Vilket struntprat, säger jag.
Jag tycker det är intressant, men sorgligt, att så många talar om teologi som något dåligt, 
eller rent av något som man ska passa sig för så att man inte tappar sin tro. 
Jag undrar varför det blivit så? Det är som om där finns en rädsla för att allt tal om läran skulle förlora flödet av Andens liv och frihet. 
Jag tror det är precis tvärtom. Teologin hjälper oss att våga tilliten.
Teologi är ett stöd och en hjälp för oss alla. Vi är alla med och gör teologi, 
i det vi säger och tycker. Teologi är alltså inte bara något för några experter.
Ordet teologi kommer från grekiskans teos= Gud och logos= ord, uttalande, lära. 
Teologi blir då de ord, den lära som beskriver vem Gud är, vem människan är och vad Gud vill. 
Rent generellt, är det väl alltid viktigt att formulera och definiera verkligheten, 
oavsett hur den än ser ut. Att formulera och definiera, hjälper oss att se verkligheten 
som den är, kort sagt att vara i det som är sant.
När det gäller teologi, ord som beskriver Gud, så finns det inte en person som 
har hela sanningen. Helt enkelt därför att Gud är större än alla beskrivningar och ord. 
Den teologi jag själv tycker mest om är den teologi som finns i Metodistkyrkan. 
Den teologin beskriver en Gud som tror på människan och beskriver också hur Gud längtar 
efter gemenskap med oss alla. Gud är alltid först (Se 1 Joh 4:9-10) 
Guds Ande finns i oss alla med en förekommande nåd, dvs en nåd som Gud ger oss 
innan vi ens vet vem han är. En nåd som skapar en längtan i oss till gemenskap med Gud.
Att leva i en gemenskap med Gud varje dag är en befrielse, där Gud alltmer fyller oss med sin kärlek. Guds kärlek i oss, gör att vi växer till i tro, helgas. Gud tror på människan. 
Gud tror på dig och vill både befria och bemyndiga dig. Varför? Jo, för att han älskar dig!
Jag ska inte veckla in mig i mer teologi. Inte idag ialla fall. :)
Mycket ord och beskrivningar om Gud är alla teologer överens om. Det är en sanning som alla kyrkor håller med om: att Gud älskade oss så mycket att han offrade sin Son Jesus Kristus att dö, för att vi alla skulle få liv. (Se Joh 3:16)
Så. Det finns det som alla kyrkor är överens om. Bla det som människor kom överens om redan på 300-talet. Det som skrevs ner i den apostoliska trosbekännelsen och gäller fortfarande! 
Jag tycker det är en brist att vi i våra frikyrkor så sällan använder den i våra gudstjänster. 
Den förankrar oss på ett naturligt sätt med de som byggde kyrka de första århundraden. 
Det är starkt och häftigt att tillsammans bekänna den tro som är densamma som då. 
Sen är det extra häftigt att få bekänna högt tillsammans. Vi tror tillsammans! 
Visst- tron handlar mycket om min relation till Gud- men också vår relation och beroende av varandra. 
Den kollektiva tron är också viktig! De dagar när jag inte orkar eller kan tro så bergsäkert, 
så vilar jag i alla de andras bekännelse "Vi tror på..." När jag är svag och tvivlande- 
så får ni bära mig. En annan dag är det jag som bär någon annan. 
Allt detta kallas den kristna församlingens gemenskap. 
Nu bygger vi en ny kyrka...

1 kommentar:

  1. Hej Ingrid. Nu är vi på väg med gemensam framtid. Intressant att följa dej här också. Tror också på teologins betydelse efter ett par kurser på THS. Det är kul att plugga!

    Håller på att forma en hemsida
    bengt.påwebben.se (med ring över å)
    dum adress funkar inte överallt

    SvaraRadera