tisdag 5 januari 2010

Drömmen om en sovsäck...

Det var verkligen roligt att träffa alla igen idag. Jag kände också att det var lite mer avslappnat att prata och följa med i diskussionerna. Vet dock inte om det egentligen beror på att jag blivit bättre på språket, eller bara att jag inte bryr mig om hur jag låter...
Idag startade vi med föreläsning i ämnet "Missional church" och "What is a missional church?" Mycket kunde sägas om det och kring de böcker vi redan läst i ämnet, helt klart är i alla fall att det både är befriande och inspirerande. Befriande är det i att vara kyrka och inte göra kyrka. Själv tänker jag på det när vi så ofta nu talar om att "vi bygger en ny kyrka". Så är det ju inte, för det skulle innebära att det är vi som skapar, vi som gör. Så mycket som handlat (och kanske fortfarande handlar) om att göra. Fortfarande talar vi om "program", "succérecept" som andra församlingar gjort och som vi bara kan ta över för att lyckas. Fastän Guds rike handlar inte om tekniker eller metoder utan om vilka vi är. Efter lunch idag så fick vi arbeta enskilt med "missional challenge" för våra egna församlingar. Arbetet fortsätter imorgon.
Efter klagomål från flera av oss, har man försökt göra något åt värmesystemet på dormatory. Då visade det sig att det var något fel på systemet. Därför var man tvungen att stänga av värmen helt!! E och jag har nu tagit en rask promenad utomhus, för att på så sätt lura oss själva att tro att det är varmt inne. men det är det inte. Vetskapen om att de helt stängt av värmen gör det inte varmare. Jag saknar min sovsäck!!

1 kommentar:

  1. Jag driver ihärdigt förståelsen av den sk kallade "missionsbefallningen" som en missionsbefrielse, en befrielse till mission. Jesus säger att han har all makt, gå därför(!) ut... Är missions"befallningen" lika använd i det sammanhang som du är nu, som här i Sverige?

    SvaraRadera