tisdag 16 juni 2009

kyrka för vanliga människor?

Sitter och tänker på gudstjänsten. Nej, ingen speciell. Utan alla.
Jag är ett "gudstjänstfreak" och missar inte gärna en gudstjänst. (inte bara för att det är mitt jobb ) Kanske är det just därför jag funderar så mycket på hur vi ska få den att vara just det den är tänkt att vara. Då tänker jag inte främst på typen av musik, språk eller olika ordningar. 
Jag tror inte det är så lätt som att "bara" ändra instrument, musik och ordning- även om det säkert underlättar. Frågan är djupare än så: Hur får vi gudstjänsten till något viktigt och angeläget för oss? En gudstjänst som berör oss så på djupet att vi inte kan vara utan den? En gudstjänst där alla är delaktiga, där allt är tillåtet att dela. Då måste det till något som är lite mer än bara trevlig underhållning en stund. En gudstjänst som berör på djupet vågar rymma allt. Gör våra gudstjänster det?
Under förelsningar på Wesley seminary kring bla klagopsalmerna i Psaltaren så talades bla om vikten att få uttrycka sin klagan, sin sorg och ilska (när man har någon...) i gudstjänsten. 
Kan det inte nämnas och visas i gudstjänsten och kyrkan, så är det inte gudstjänst.  
Ilska? Hur får den plats i gudstjänsten?   
Ibland tänker jag att det skulle vara bra att gudstjänsten formades av dem som inte brukar gå, som inte har en massa "så har vi alltid gjort" "så kan man inte göra" osv. Men också för att gudstjänsten är lika mycket  deras som min. I själva verket finns inget vi och dom. Vi är också bland dom som är trasiga, har sår, sviker och blir orättvist behandlade. "Dom" är inga objekt, utan är också med i "vi". Vi alla är väldigt lika när vi samlas kring det som är centrum; Jesus Kristus. Och är det inte just det som är gudstjänst? Att samlas för att dela livet med varandra och Kristus: i klagan och sorg (kyrie) i glädje (gloria) i lovprisning (sanctus)  och i bröd och vin. Ja, jag skrev mässordningen inom parentes för att den fanns där redan från början i gudstjänstfirandet. Den visar på att en gudstjänst får rymma allt. Däremot är våra mässordningar sällan bra exempel på hur man blir berörd på djupet...
Jag menade bara att det är ett exempel på hur allt i livet får rymmas.
Överhuvudtaget funderar jag en del över hur vi är kyrka och församling, där också gudstjänstfirandet ingår.
"Verksamhet, förening, innanför och utanför" är ord som inte tillhör kyrkan, men som vi ändå har nästlat in där. Kyrkan (kyriakos) betyder "dem som tillhör Herren" eller "Herrlig" och säger inget mer om oss än att vi vill tillhöra Herren Jesus Kristus, vill tillhöra varandra och dela livet. Helt enkelt för att vi funnit att Kristus är livet och att vi inte klarar oss utan varandra.
Kyrkan blir trovärdig när den vågar visa sig som den är: Ett gäng vanliga människor med sår, brister, glädje, sorg, ilska... 
Jag tror det är en del av den nya kyrkan, där alla vi som är ledare får gå före.
Det är inte motsägelsefullt. Gjorde inte Jesus så?

6 kommentarer:

  1. Funderar på ordet Gudstjänt och delar upp och kastar om orden till ett: Tjäna Gud.
    Att tjäna Gud är väl mer än (>)att fira Gudstjänst kl.11.00 på söndagar? Jag tror det är lätt att tänka att Gudstjänst är kl.11.00 på söndag, alt. lätt att glömma att ta med sig det vi får del av inne i kyrkan ut i vardagen. För att man tror att man bara kan få del av det i kyrkan? Så går vi därifrån åt varsitt håll och väntar på nästa Gudstjänst nästa söndag kl.11. Kanske går vi ut i ett kyrie eller gloria -om inte vårt eget så kanske någon annans gloria eller kyrie.
    Om vi binder upp Gud till en viss plats (byggnaden/huset kyrka)och tid, ett visst antal församlingsmedlemmar, vissa medlemmar, ett vi och dom, ett innanför och ett utanför, eller något slags mer eller mindre accepterad känsloyttring... av vana, av rädsla, eller ett "så har det alltid varit", då begränsar vi ju livet och gör kyrkan mindre än vad kyrkan är. Gud är ju verksam mer än på söndagar kl.11.
    "Gå ut" sa Jesus. "Gå ut två och två" (eller fler).

    Tittar bara förbi och funderar på vad en gudstjänst kan vara mer än.
    //Ad Hoc

    SvaraRadera
  2. Att gå ut föregås väl av att gå in? Jag menade inte att vi skulle "snöa in" i kyrkan utan hur vi skulle fira gudstjänst. För det är viktigt att fira gudstjänst. Livet handlar väl inte om antingen/eller, utanför/innanför.
    Gudstjänstfirandet har väl inga gränser, egentligen???

    SvaraRadera
  3. En gudstjänst där alla är delaktiga, där allt är tillåtet att dela. Det vore väl jätteskönt om det vore så. Jag gillar också gudstjänster, de är viktiga för mig, även om de är "good enough" och inte perfekta. Jag tror alltid att det finns en pedagogisk poäng med att vara just "good enough", Jag vill gärna bli berörd, men det skulle kännas konstigt om en gudstjänst gjorde mig så berörd att jag inte tyckte jag behövde komma till kyrkan på ett tag sen. Jag ser det nog som ett långtidsprojekt, det finns en poäng med att jag går i kyrkan/kyrkor typ varje söndag. Jag tar en liten bit i taget. Därför gillar jag kyrkoåret också, under loppet av ett år hinner jag vara med om många olika gudstjänster och få många olika behov fyllda och olika sidor hos Gud och oss människor belysta. hej från Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Kommer gerne til gudstjeneste hos dig. Skal dog lige have skrevet et par opgaver til WTS :-)

    Bedste hilsener

    Thomas

    SvaraRadera
  5. En sak till: "Kyrkan blir trovärdig när den vågar visa sig som den är: Ett gäng vanliga människor med sår, brister, glädje, sorg, ilska...
    Jag tror det är en del av den nya kyrkan, där alla vi som är ledare får gå före."
    Ibland lyckas ju kyrkor ändå med det här - när det inte blir ängsligt i kyrkan utan befriande. Jag tror att det finns massor med goda exempel på detta ändå : Olle Carlsson och Allhelgonakyrkan gjorde nog delvis det (förutom att hitta en niche i alla kultursnubbar på södermalm)och hittar nog exempel på det i alla kyrkor jag firar gudstjänst i ibland också. Hej från Elisabeth

    SvaraRadera
  6. Till Thomas: Jag är delvis med på dina gtj- eftersom jag lyssnar på dina predikningar! De är bra! Nu sitter jag också med samma uppgifter till WTS..
    Till Elisabeth: Jamen e det inte just det? När vi blir befriade så slutar vi prestera, rätta till och ta i. Det är då det blir bra!

    SvaraRadera