onsdag 10 juni 2009

i begynnelsen var relationen

Just hemkommen från barnens skolavslutning. En mycket regnig tillställning. Både lärare och elever var tappra och genomförde hela avslutningsprogrammet, med sång och musik. Ett extra pluspoäng till alla flickor som trotsat vädret och envist bar härliga ärmlösa sommarklänningar. Uuuu kallt och blött!
Det är intressant, tycker jag, att när det är så där dåligt väder så börjar vi helt plötsligt prata med varandra. Alla föräldrar som står där under paraplyer och huttrar och bara väntar på att det ska ta slut. Plötsligt stöter vi till varandra med paraplyerna och ler. Eller så vänder vi oss bara mot någon intill och säger "usch, vad tråkigt att det skulle bli sånt här väder." Efter den inledningen så är samtalet igång. Det är mycket lättare när vädret är dåligt - kanske för att vi tycker att vi måste hålla ihop då? Eller kanske bara uppmuntra varandra i regnet? Inte vet jag. Spännande är det i alla fall med alla dessa möten med människor. Spännande är det, för att hela livet handlar om relationer i en eller annan form.  "I begynnelsen var relationen" sa M.Buber. Och ser vi i Bibeln i 1 Mos 1-3 så är det väl just det som allt handlar om. Gud skapade människorna för gemenskap och relation med varandra och Gud själv. Det var också det som gick snett i 1 Mos 3. Människorna ville plötsligt inte gemenskap längre, utan vill bestämma själv. Så gick gemenskapen sönder. Gemenskapen mellan Gud och människor. När Gud frågor vad som hänt vill ingen ta ansvar: "Det var Evas fel! Nej, det var ormens fel!" Ingen vill ta ansvar och människan blir präglad av en egoism. Men- Gud ville fortfarande gemenskap! Han ordnar det genom att själv bli människa, i Jesus, som genom sin död gör allt helt igen. Gemenskap med Gud och varandra är livet. Gemenskap innebär kärlek, frihet men också ansvar. Gud är den som ytterst befriar oss, älskar oss och bemyndigar oss!
Ledarskap (som jag nuddade vid häromdagen) handlar också om gemenskap. 
Läs gärna 1 Kor 12:12-20. Vad säger dessa verser om mitt/ditt ledarskap?Vad sager det om andra människor? Vad sager detta om relationen mellan ledaren och folket?
Alla människor är ledare någongång. Det finns ingen som är ledare i alla situationer (men kanske en hel del som tror det...) Ingen är heller alltid efterföljare. Vi turas om, beroende på vilka uppgifter och platser vi finns i. Ledarskap handlar om gruppen, kanske mer än ledaren.
Nu ska jag åka till exp och röja upp efter inbrottsröran...


5 kommentarer:

  1. Kul att börja tankarna om ledarskap i relation och gemenskap! Här är två av mina tankespår: det första gäller anknytning (jag vet att jag har snöat in på det, sorry). Men om man ska ta det på allvar så byggs vi upp av våra relationer lika mycket som av cellerna i vår kropp. Skapade för detta. Det är också vår allra första erfarenhet av att bli ledd, och följa. Det andra gäller kvinnligt ledarskap, kanske. Hur kvinnors identitet skapas genom "det relaterande självet" - ett jag som redan i grunden är ett vi. (Det här lärde jag mig för länge sedan på en kurs på THS, tro det eller ej!) Om man alltid ser på sig själv i relation så måste det ju påverka hur man ser på sig själv som ledare, säkert på gott och ont. hej från Elisabeth

    SvaraRadera
  2. OK- låt oss fortsätta det samtalet på fredag =) Jag vill gärna läsa boken kring anknytning som du talade om. Välkommen!

    SvaraRadera
  3. Jag bara undrar lite... vad menas med ordet anknytning? Åhhh nu grubblar jag igen... o hittar inte min synonymordbok.
    Ha det bra.
    //Ad Hoc

    SvaraRadera
  4. Hej Ad Hoc och ev andra grubblare. Anknytning är basen för vår känsla av trygghet, det här lär vi oss väldigt tidigt ihop med dem som tar hand om oss som små, och bär med oss utan att riktigt veta om det kanske. Det förklarar varför vi människor knyter starka, varaktiga band till vissa andra och varför vi mår så dåligt om de här banden bryts, eller hotas att brytas. Dem vi har knutit an till blir vår "trygga bas" för att utforska världen omkring oss, och vår "säkra hamn" att fly till i hotande situationer. Man kan också fundera kring vår relation till Gud i de här termerna. Jesus använde ju också bilden av ett barns relation till föräldern som en bild för vår relation till Gud. Insnöade hälsn, Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket Elisabeth! Nu kan jag nog somna gott ikväll... faktist. Jag har fått svar på ett knepigt ord och blivit kulturellt berikad vad gäller kommande litterära storskräll.
    Så e jag ju lite impad på att den här bloggen har fått in YouTube på ett stiligt sätt före mig. Jag e besegrad. Hörru pastorn... kan jag få lov att rekommendera dig att sprida något slags inslag av Café Öken eller rättare sagt alternativet: jag kan inte lägga in det på min blogg själv. Kanske du kan hjälpa mig?
    //Ad Hoc

    SvaraRadera