måndag 8 juni 2009

Formel1 kvinnor och manliga tvärflöjtister

Idag har jag varit ledig och det har verkligen varit måndag. 
På ett dåligt sätt. Ni vet de där dagarna när allt tycks gå fel och man int riktigt har ork till något. 
Nu på kvällen har jag haft kul. G och jag åkte till Torslanda och gokartbanan. Han hade fått ett erbjudande om en gratis provtur. Jag blev lite sugen jag med- men man fick inte vara äldre än 12 år...
Bilden här intill föreställer G som sitter, klar att starta. Behöver jag säga att hans högsta dröm är att bli formel1 förare? 
Jag noterade, för övrigt att jag var nästan den enda mamman på plats. På och omkring gokartingbanan var det bara pojkar och män (=större pojkar). 
Imorgon ska jag vara och lyssna när H spelar på tvärflöjts uppvisning- och det är nästan bara tjejer som spelar tvärflöjt där. Visst är det intressant att det sitter i så, fortfarande, med vad som är för killar och för tjejer. Det behöver ju inte vara fel, men jag undrar ibland hur mycket vi styr varandra. Vad är egentligen manligt? Vad är kvinnligt ? 
Jag har funderat en del på det när det gäller ledarskap. Det talas en hel del om att det behövs mer kvinnligt ledarskap. Det tror jag också. Däremot är det inte alltid säkert att det är en kvinna som står för det kvinnliga ledarskapet. Det kan likväl vara en man. Så har jag också mött kvinnor som haft ett manligt sätt att utöva ledarskap. Det viktigaste är väl att det finns utrymme för båda sätten att  vara ledare. Det gör det inte idag, tycker jag. Kanske är det därför som en del kvinnor leder som män- fastän de är kvinnor? 
Det får bli något att fundera över till i morgon...

5 kommentarer:

  1. Kan du inte börja med att definiera ledarskap? Inte helt glasklart för mig vad det är egentligen. Min (kvinnliga) chef brukar tala om att hon gillar att "chefa", det betyder ibland att sätta tummen i ögat på mig, för att hon kan. Strategierna och visionerna brukar vara lite dimmiga i det läget. Så: har du någon klok definition på vad en ledare är, oavsett kön?? Hälsn Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Det är nog tur att det finns både kvinnligt och manligt i oss - annars är vi nog inte en hela människor.
    Borde väl inte lägga mig i Elisabeths fråga om ledarskap, men jag har läst Helge Brattgårds definition (som väl inte är helt unik): "Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation"

    SvaraRadera
  3. Nej, Ingemars definition var snygg men för enkel, den köper jag inte. Allt mellanmänskligt samspel är någon typ av relation. "Position" är inget annat än en inre relation, från ena och/eller båda hållen. Hoppas på fler definitioner. Hälsn Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Det första kriteriet på en ledare är kanske att man är bara ledare om man har någon som följer...Vilket då kan kompliceras av att någon får en "ledarposition" å ingen vill följa.
    Skillnaden på goda ledare är inte att de gjort färre misstag- utan vad de lärt sig av det.
    Kanske inte svar på din fråga... men jag återkommer senare ikväll med fler tankar.

    SvaraRadera
  5. Mycket viktig och rykande färsk bilindustri-info till G. Bilföretaget Koenigsegg har skrivit på en avsiktsförklaring tillsammans men andra bilinvesterare att köpa SAAB. Dom sa det på 4:ans nyheter nu men något köp har har ännu inte bekräftats. //Ad Hoc

    SvaraRadera