söndag 6 maj 2012

Naitive Americans


Idag har vi varit på PC, I say no more, eftersom en del tycks tro att jag ägnat all min studietid på PC. Det blev en del inhandlat där och sedan åkte vi tillbaka in till stan. Vi har varit på museet for ”naitive americans”. Jätteintressant, att få en historia berättad lite från en annan vinkel. Samtidigt var det väldigt sorgligt att se och reflektera över hur illa behandlat urfolket har blivit. Själv tänkte jag mest på leken ”cowboys och indianer” som vi så ofta lekte på min gata när jag var liten. Vi var olika karaktärer ur High chaparal. Jag var den ende som ville vara indian. Jag gick och tänkte på det där på museet. Varför ville jag det? Kanske är den enkla förklaringen bara att de hade snyggare kläder, men också att jag tyckte dem skötte sina hästar bättre. Och att de alltid fick skulden tyckte jag var orättvist!
Det är också intressant hur viktigt det är för en urbefolkning med riter, symboler och särskilt övergångsriter. Jag gick också och tänkte på det där på museet idag. Vi behöver våra riter och symboler och liturgi. Vi också.
Dagen avslutades på Hard Rock Café och nu är jag på Starbucks igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar