lördag 5 december 2009

Möten i böcker och på riktigt

Läser och läser. Och läser igen. Jag ligger efter med läsningen inför nästa resa till Wesley Seminary den 3 januari... Det är inte det att det inte är bra och intressanta böcker- utan just nu bara omöjligt att få allt att gå ihop. Som om dygnet har för få timmar. Fast det där vet jag ju att det är feltänk, för allt handlar om prioriteringar. Men jag har mycket som snurrar runt i hjärna och hjärta- och då är det lättare att koncentrera sig på alla möten med människor, istället för att läsa alla böcker. Många möten med många människor blir det som pastor så här års. Det är som om den hektiska tiden i församlingen är i adventstider och inte i juletid. Förra helgen var en härlig helg med julmarknad och överfull kyrka på adventsgudstjänsten på söndagen. Under veckorna är det alla avslutningar. Ja, det är en härlig tid med många härliga möten. Men, läsningen blir lidande... Denna helg är ledig, men läsandet hänger över mig.
När jag väl sätter mig för att läsa, så sätter det ingång mycket frågor, kritik och funderingar på vad kyrka och församling egentligen är. Det jag läser handlar mycket om vad som är kyrkans identitet och vad vi, olika samfund, har lagt till, som "nödvändigt" och var för sig, hävdar är hämtat från Nya testamentet! Men, är det det?  Tänk om vi skulle våga ifrågasätta våra organisationer, strukturer, allt prat om kongregationalism, konnektional m.m och gå tillbaka till Bibeln, ställa frågan: Vilka är vi?
Spännande tanke, men nu måste jag gå tillbaka till böckerna igen :)

2 kommentarer:

  1. låter intressant! saknar att fika med dig! hoppas du mår bra! KRAM emily

    SvaraRadera
  2. Du kender bønnen: Lord don't take me out of the system - take the system out of me!

    SvaraRadera