söndag 18 oktober 2009

Res dig- du är älskad och fri!

Tidigt i morse läste jag en väns blogg och hamnade då på nedanstående youtube klipp. 
Jag tror inte klippet eller sången behöver förklaras. Den har en härlig liturgi, speciellt för mig som gärna gömmer mig i en huva i hoodtröjan för att jag inte alltid vågar synas. 
I evangeliet idag mötte vi en kvinna som både var änka och fattig. Hon kom till tempelplatsen. Platsen där det tydligt syntes vem som var vem- vilka som var utanför och vilka som fick vara med- och ett fåtal som var utvalda till elit. Där sätter sig Jesus, och som vanligt, ser han det och dem som ingen annan vill se eller orkar se. Den här gången är det änkan. Många är de som lagt i tempelkistan och flera har lagt mycket pengar- men bara av sitt överflöd. 
Änkan gav allt. Allt hon hade och var. Vilken tillit och kärlek! När vi vågar ge allt vi har och är till Gud- fylls vi av kärlek och kan våga se det och dem som bara Jesus såg. 
För vi vet att vi är älskade och får vara dem vi är: då behöver man inte trampa på någon. Så av med luvan och res dig! För livet, Gud och kärleken!

3 kommentarer:

  1. Se där vad man kan ha gamla poplåtar till!! Fast jag tycker förstås den är strålande. Här kommer en musikalisk moralhöjare till: Wiehe & Afzelius Rocksamba - Vi klarar det. Ja ja, det är lite gubbigt, men jag har alltid varit svag för gubbar. Hej från Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Jamen den finns inte på youtube. jag har redan för länge sedan letat efter Rocksamba. Den är jättebra att springa till. Jag är ju också svag för gubbar ;=)

    SvaraRadera
  3. Har Bosse tittat förbi här?
    Jag bara undrar lite...
    Hej!
    //Ad Hoc

    SvaraRadera