tisdag 20 oktober 2009

Dottern som blev fri!

Ikonen på bilden intill har en vän till mig målat. Den hänger på exp på jobbet. Jag ser på den ofta, för att jag så många gånger fastnat vid Bibelberättelsen den föreställer. Berättelsen som i Matteusevangeliet bara är en parentes i en annan berättelse. Hon är parentesen i berättelsen om en man med makt som behöver hjälp av Jesus. Den handlar om en kvinna som ses som oren för att hon har blödningar. Ja, enligt lag var hon oren, vilket betydde att allt hon tog i blev orent. Precis som de spetälska, som dessutom måste ropa ”oren, oren”. Vilket effektivt sätt att tala om för någon att man ÄR fel. Att man bör skämmas för den man är. För säkerhetsskull fick de dessutom påminna sig själva om hur fel de var genom att ropa så fort de såg andra människor. ”OREN!”       Hur känner kvinnan sig? Ja, det är inte svårt att gissa. Hon har varit oren i 12 år. Utan gemenskap, beröring i 12 långa år. Hon vet att var hon än går fram så smutsar hon ner. Lagen talade om vad de människorna skulle göra som blivit ”smutsade” av såna som hon. Hur de skulle göra sig rena. Men lagen talar inte om vad hon kunde göra. Där fanns inget hopp för henne, så länge hon var sjuk (=oren). Människor tittar bort, flyr när hon kommer. Hon skäms över den hon är. Hon har ont och är sjuk. Men sjukast av att vara oren. Sjukast av att skämmas. Nu har hon hört talas om Jesus.             Vad är det som får henne att våga gå ut i folkmassan? Riskera att röra vid, smutsa ner, människor? Riskera att bli kränkt, bortglömd och dömd? Är det längtan efter liv och gemenskap som Gud själv lagt i henne? Eller anar hon vem Jesus är?  Vi kan bara gissa. Vad gör Jesus och vad säger han?   Jo, han stannar, vänder sig om och ser på henne och säger: "Var inte orolig min dotter. Din tro har hjälpt/räddat dig". Hon som bara var en oren parentes blir plötslig kallad dotter av Gud själv. Här slutar berättelsen i Bibeln. Men, min vän har målat en fortsättning i ikonen. Den säger något mer: Det som är så fint med denna ikon, förstod jag inte förrän min vän förklarade det för mig. Bilden föreställer hur Jesus tar tag i kvinnans arm och lyfter den upp i luften, som man gjorde när slavar blev fria. Upp i luften med armen så att alla kan se: Hon har segrat! Hon är fri!  Så många människor som också idag uplever sig ”orena”- dvs inte tillräckliga, inte värdiga i det man är. Så många människor som behöver få uppleva det; att någon sträcker deras arm i luften till att vara stolt och fri för den man är. Egentligen har Jesus gjort det för alla i sin död. Nu är det upp till kyrkan. Vår uppgift som kyrka är att se varandra och sträcka varandras händer i luften: Du ÄR! Du ska VARA! Du är ÄLSKAD! Du är FRI från andra som bundit dig vid att känna dig mindervärdig, prestationsinriktad och skamsen. 

1 kommentar:

  1. Superb bild! Den här bibeltexten får mig alltid att tänka på Marie Cardinals lilla fina bok, Orden som befriar. Den är en berättelse om ett tillfrisknande. Nu är jag kanske otroligt nördig med mina intressen, det går finfint att tala om det för mig. hej från elisabeth

    SvaraRadera