fredag 28 augusti 2009

himmelsgräs

"Rävarumpa". Ja, så har jag lärt mig att blomman på bilden heter. Undra på att jag aldrig gillat den utan mest sett den som ogräs. Blomman växer, såvitt jag vet, i hela Sverige. Jag minns i alla fall alla mina somrar i Kriunatrakten där det fanns rikligt av denna blomma. 
Fast där hette den inte rävarrumpa, utan rallarros, mjölkört eller mjölke. Kanske har den så många namn för att den finns överallt. Den växer också överallt. Växer till och med på de allra mest omöjliga ställen. Ett fult och livlöst kalhygge blir snart vackert igen med fullt med denna blomma.
Lite trotsigt sprider den sig överallt och växer upp på alla möjliga och omöjliga ställen. Kanske är det därför som "rävarumpa" i Dalarna kallas för himmelsgräs? Himmelsgräs måste väl vara ett "gräs", eller rättare en blomma, som kan leva och skapa skönhet, färg och glädje där det egentligen är omöjligt? Den lever trots förutsättningarna.
Nej, jag tänker inte längre kalla denna blomma för "rävarumpa", inte heller ska jag mer tycka att den är i vägen. Jag ska kalla den för "himmelsgräs", eller möjligen "evangelieblomman". Blomman på bilden växer just utanför mitt fönster på kyrkans expedition. Måtte ingen rycka upp den. För kyrkan måste väl ha himmelsgräs på sin tomt?!

3 kommentarer:

  1. Kan du säga igen vad det var för motiv på altartavlan i metodistkyrkan i Linköping. Fatta att jag hamnade i en diskussion om detta på kafferasten med syster Bengt!! Eller du hade den nog t om som en bild på bloggen, men min dator scrollar JÄTTElångsamt. hej från Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Bilden föreställer Jesu himmelsfärd, med utsträckta händer, välsignande människorna. Kanonbild är det. Ingrid

    SvaraRadera
  3. För mig är detta sk. Rallarros eller Mjölkört. Det vi kallar rävarumpor här heter igentligen Åkerfräken o är ett bedrövligt ogräs ca 15 cm högt o ser ut som små rävsvansar eller små små julgranar... ;)

    Mvh
    Lise

    SvaraRadera