måndag 23 augusti 2010

Ny besökare i kyrkan- finns det rum?

Tänk dig att du aldrig varit i din kyrka och firat gudstjänst förut. Vad skulle du tänka, känna och uppleva där då? I boken Beyond the First Visit, säger Gary McIntosh att när en ny besökare kommer till kyrkan ställer han sig fyra grundläggande frågor:

1. Finns det rum för mig? Här är det fråga om utrymme, lokaler. Om man inte lätt kan hitta en plats att sitta på i gudstjänsten, inte kan hitta någon parkeringsplats, inte hittar var man ska hänga kläderna eller var toaletten är- ja, då kommer man känna att det inte finns rum för dem.

2. Finns det rum för mig personligen? Här är det mer fråga om identitet. Om man inte ser några människor alls som ser ut som en själv, har samma intresse och samma bakgrund, ålder, livsstil- ja, då kommer man att känna att människor som jag passar inte in här.

3. Finns det rum för mig- i relationer? Här handlar det om besökaren känner sig inkluderad. Om man inte blir innesluten och med i grupper, Bibelstudium m.m Ja, då känner man sig utanför

4. Är det värt det? I dagens samhälle, är tid något väldigt dyrbart. Om besökarna inte får ut något av det som sker i kyrkan, kommer de att känna att engagemanget och kyrkan inte är värd deras dyrbara tid

Varför inte prova detta i din kyrka? Nästa gång du går på gudstjänst, så låtsas du att du aldrig varit där förut. Du vet inte var du ska parkera, du vet inte hur man tar sig in i kyrkan, du vet inte var man hänger av sig kläderna m.m.  Inte heller känner du de personer som sitter runt omkring dig. Du vet inte vad som ska hända i gudstjänsten och vad som förväntas av dig. När du lämnar kyrkan, försök svara på de fyra frågorna ovan. Fundera också över allt som du känt. Är det värt att gå dit igen? Varför? Eller varför inte?

3 kommentarer:

  1. Fin og nyttig øvelse. Den tager vi en søndag til kirkekaffen!

    SvaraRadera
  2. Vilka bra frågeställningar! Det var länge sedan jag slutade att försöka. Funderar ibland och kanske någon dag gör jag ett besök.

    SvaraRadera
  3. Har funderat en del på frågorna som ställs. De är nog nödvändiga, om man kommer in som en person, som söker en miljö där man kan söka sin Gud. Då får man säkert en bra grogrund för att fortsätta söka.

    Men om man redan vunnit högvinsten, att redan ha en relation till Gud, så duger nog en kyrka som saknar flera av dessa egenskaper. Bara den har det där, som utlöser, att jag känner Guds närhet och tilltalet från honom. Genom en bra pastor, som kan stå som förmedlare av Guds närhet, eller som kan få den berusande känslan att uppstå. Det händer ibland i min församling, och jag önskar jag kunde lära mig att framkalla Guds närhet på egen hand litet mer.

    / Matz

    SvaraRadera