fredag 12 februari 2010

Glorifiering

Sitter på tåget till Stockholm. Nuförtiden är det, som bekant, väldigt spännande att åka tåg. Man vet aldrig när tåget kommer eller när man är framme. När jag åkte från Stockholm strax innan jul, var tåget försenat 2,5 timme innan (!) vi startat. Orsaken var att man inte fick tåget ur garaget...
Fast det går bra att jobba på tåget. Jag är ganska stressad över allt som måste göras nu, eller som kanske rentav skulle gjorts igår. Årsberättelse, programblad, post-classes m.m. Bäst är ändå att det är fastlagssöndag snart och fastan börjar på onsdag. Jag gillar fastan, av flera olika anledningar. Har suttit en stund med predikotexten nu på tåget och fastnar vid ordet "förhärliga". Att förhärliga någon, att "glorifiera" någon, betyder väl oftast att visa sig bättre än man är. Kanske visa sig ofelbar eller perfekt. Då handlar det om makt och själviskhet.
Så är det oftast för oss människor. När Jesus talar om att "förhärligas" så är det istället att ödmjuka sig,  och genom att frivilligt gå in i kampen mot ondskan, lida med dem som lider och till sist gå in i döden, offra sitt eget liv för att rädda alla människor till liv, kärlek och gemenskap.  Återkommer med fler tankar kring detta ord, när söndagens predikan börjar närma sig mer...
ps. hittills är vi bara 10 min sena. d.s

4 kommentarer:

  1. ...och semlan skall ätas med hetvägg, och locket skall vara runt.
    Hälsa Kaj-Åke.
    /Adhocen

    SvaraRadera
  2. Har inte sett till "kajan" idag. Han är och släcker bränder i Rävinge. Vågar sig nog inte till Stockholm, tror jag. Kanske kommer han på gudstjänsten, men han vill ha ett omklädningsskåp. Kan du fixa det?/ingrid

    SvaraRadera
  3. Sitter och förbereder måndagsbönen vid min PC, och söker på kapitelreferensen Luk 7:36. Snubblar över två ställen på internet, som verkar väldigt värdefulla. Vill därför sjunga en lovsång till alla människor på nätet, som delar med sig så mycket. Tänk vad mycket hjälpsamhet och gott arbete folk bara ger bort på nätet! Stackars dem som fortfarande ser nätet som kall teknik och inte en ny kanal att vara mänsklig i.

    Du som som använt nätet i kristna sammanhang har säkert sett de två sajter jag hittade, men för mig blev det en stor grej.

    På http://voxbiblia.se kan man få hela bibeln uppläst om man har ljudmöjligheter på sin dator. Vad bekvämt! Tänk vad fint för någon som inte har möjlighet att läsa själv. Förutsatt att man får hjälp att hitta dit, och har utrustningen för det förstås.

    Det andra stället är http://biblos.com/, där man kan hitta Bibeln på många språk i textform. Därifrån fanns länkar till andra ställen, så jag kunde t ex hitta Luk 7:36, som ingår i nästa söndags episteltext. Då kommer man till http://sv.bibelsite.com/luke/7-36.htm där man tom kan jämföra olika översättningar.

    Fantastiskt! En lovsång till alla som med Guds kraft förser oss med så mycket över nätet!

    Hälsningar / Matz

    SvaraRadera
  4. Ingen kommentar till ditt inlägg men ville bara säga att jag tyckte att du skrev en bra artikel till gemensamframtid.se om diakoni. Tack.

    /Andreas

    SvaraRadera