fredag 31 juli 2009

Undvik peáge- kalla på polis!

Eftersom jag redan fått frågan varför jag har en bild på en polisbil (!?) bland mina semesterbilder (Se Några semestervyer) så ska jag förklara det strax. 
Först vill jag bara berätta att "La tour d´europe" varit god. Jag trasslade till det och blev lite sjuk, men annars gott. Vi har vandrat på champs elysée, varit under Eiffeltornet (resten av familjen var förstås uppe i, och inte under) firat gudstjänst i Notre Dame, varit på museer och trampat omkring på Disneyland i 35 C värme.mm. Framförallt har vi varit tillsammans alla fyra. Det är något speciellt när man tillbringar så mycket tid tillsammans på en liten yta.  Vi lever fortfarande husvagnsliv och återvänder till Kållered först den 4 augusti. Då har vi nästan varit ute en månad! 
Just nu är vi i Blåvand i Damark. Jag älskar Danmark! För i landet har vi tillbringat så många lov, semestrar att jag känner mig så hemma. Ska jag emigrera någongång får det bli till Danmark! 
I förrgår var det dock storm och regn men ändå härligt att vara alldeles intill havet. Det är något alldeles speciellt med havet: när det stormar och dånar från havet så att man knappast kan tänka eller andas så känns det som att det är bara nuet som gäller. Jag vandrar gärna fram och tillbaka på stranden vid havet och plockar snäckor och stenar. Det är en behaglig tillvaro där jag verkligen känner mig närvarande. Annars är det mest sudoko. 
Ja, så var det där med polisbilen ja... Maken och jag har våra klara roller: Han kör bil och jag läser kartan. Bland annat för att han kör bäst- men också för att jag gillar att bestämma och peka färdriktning ;). I Frankrike var det lite mer avancerat att läsa kartan eftersom vi skulle undvika de stora vägarna, eftersom de kostar pengar. ( Kodord: PEAGE) Jag trasslade till det lite när vi var på väg ut ur Paris och vips- så stod där en polis med sin bil. Han eskorterade oss ut på den rätta vägen. Orsaken till eskorten var nog mest att han inte kunde beskriva vägen på engelska. Bilden är tagen från min kartläsarplats.Den enda besvikelsen i det sammanhanget var att han inte satte på sirenerna.Nedan finns lite bilder från stormigt hav i Danmark.





3 kommentarer:

  1. "Når det stormer, når det stormer, når det stormer rundt omkring - HEJ" Herlige billeder, der dokumenterer det fantastiske sommervejr, vi har i Danmark. Godt I ikke blæste helt væk.

    SvaraRadera
  2. Surfa i sånt här väder... inte klokt.
    Men det ser ju kul ut.
    Ha det bra.
    //Ad Hoc

    SvaraRadera
  3. Vet du... när man hamnar i ordkontrollen här nere kan man bli tvungen att skriva ett jättefult ord för att komma igenom. Nu har jag gjort det... helt galet. Hej!
    //Ad Hoc

    SvaraRadera