måndag 6 juni 2011

tjugo år som mig själv...

Den 4 juni 2011 var en häftig dag, med bildandet av ny kyrka. Det var både en känsla av ”yes!!” och ”äntligen”. Söndagen var en stor dag för mig personligen. Då var det nämligen 20 år sedan jag ordinerades. Det var fint att få sitta där på ordinationsgudstjänsten och påminna sig själv om vad det innebär att vara pastor. Jag tänkte också tillbaka på min ordination i juni i Jönköping 1991 och att jag nog inte riktigt förstod vad det var att vara pastor. Jodå, kallelsen fanns där, och teologin och läran fanns där. Men vad förväntades av mig?
jag har inte ångrat mig en sekund. Livet som pastor har känts som att verkligen få vara den jag är tänkt att vara. På rätt plats kanske?
Tjugo år senare håller jag på att avsluta min utbildning på Wesley Seminary, med ett arbete kring pastorns roll i den nya kyrkan. Nu fördjupar jag mig i tanken på pastorn enligt "servant leadership" och Jesu tal om att störst är den som tjänar. Bla de orden sägs också av biskopen till den som ordineras till äldste i Metodistkyrkan "kom ihåg att det handlar mer om att tjäna än att tjänas." Bilderna föreställer mig 1991- ordinerad diakon, enligt Metodistkyrkans gamla ordning. Den sista bilden föreställer ordinationsgudstjänsten i Trefaldighteskyrkan 2011. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar