fredag 24 december 2010

Jul, tradtioner och tacka vet jag Göteborg!

Julafton. Dagen har ägnats åt familj, mat och mys. Igår var stora bakardagen, klä julgranen och ta fram julkubban med alla figurer. Samt hänga upp julstjärnan. Precis som i de flesta familjer har vi våra traditioner kring  vem som sköter vad, så allt blir till det bästa. Eller i alla fall som det brukar. Nu har vi precis delat ut och öppnat alla julklappar. Utdelandet av julklappar sköttes  fint av vår egen lille tomtenisse, G. Storasyster S sköter nu musiken och väljer bland allas CD julklappar, H och G provar det nya monopolspelet. Själv ska jag sätta det sista på predikan för nattens julgudstjänst. Eller ska jag testa H:s boxhandskar? 

Kanske inte. Jag väntar i alla fall med monopol till imorgon. Detta är  MONOPOL Göteborg. Känns genast mycket roligare, tycker jag... I det gamla monopolet associerar jag så ofta de köpta gatorna, T-banestationerna med alla tågresor och sammanträden. Monopol Göteborg kommer definitivt att bli roligare. Det är ju bara 14 minuter hemifrån med pendeln till centralstationen!
kl.23:00 börjar julnattsgudstjänsten i kyrkan. Kören, solister, mycket psalmer, mycket ljus- mycket värme på många sätt. Välkommen! Se lite bilder från julbak, granen, krubban. God jul! 


2 kommentarer:

  1. Men är det inte lite synd att du inte har roligare associationer till Stockholms gator än sammanträden? Ingen glass på Konserthusets trappa på Hötorget i försommarsol, ingen promenad nerför Drottninggatan i jultid?? hej från elisabeth

    SvaraRadera
  2. Elisabeth, Stockholm är helt objektivt en mycket vackrare stad är Göteborg. Felet med mig är väl att jag oftast har fel ärenden dit...

    SvaraRadera